Mrt'10 Gedachten

Jij bent de uitkomst van jouw eigen gedachten.

Velen van ons zijn niet gewend om groot te denken. ‘Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’, ‘Wees bescheiden’ e.d. maken je eerder kleiner dan om de ‘sky als de limit’ te zien. Hierdoor maken zij geen grootse plannen. Met een beperkte ontwikkeling tot gevolg.

Krijg jij een wat ongemakkelijk gevoel bij het idee om ‘groot’ te denken, want wie ben jij om uit te stijgen boven de ‘doe maar normaal cultuur’? In mijn overtuiging is iedereen inspirerend en deskundig in waar hij/zij goed in is en wat die doet. Hoe mooi zou het zijn wanneer zoveel mogelijk mensen daarvan mogen profiteren!

Door groot te denken, ligt jouw focus op de activiteiten die jij kunt ondernemen om jouw doel(en) te halen. Je doet alleen de dingen waardoor jij en/of jouw bedrijf/werk groot wordt en blijft. Je leeft dan naar dat je het al bent en hebt.

Wat kun jij doen om groot te denken en daarmee meer mogelijkheden voor jezelf te creëren?

  1. Wees je bewust van de invloed van je eigen gedachten.
    Je ziet en hoort dat waar jij vol van bent. Zoals het principe dat wanneer je een nieuwe zwarte auto wilt kopen, je ineens overal zwarte auto’s ziet. Dit geldt voor alles, zowel voor privé als werk.

    Streef jij bijvoorbeeld naar twee nieuwe klanten per maand, dan ben jij daarop gefocust en zie jij alleen de mogelijkheden om er twee te werven. De mogelijkheden en kansen om 100 klanten binnen te halen, gaan dan aan jou voorbij.

    Groot denken maakt dat jij andere uitdagingen waarneemt, waardoor jij de kansen en mogelijkheden wél ziet om een veel grotere hoeveelheid klanten aan te trekken.

    Realiseer je daarbij dat het handig is wanneer jouw doel ook realiteitszin heeft. Kies een 'groot' doel waarmee jij jezelf uitdaagt, dat laag genoeg is om voor jou persoonlijk geloofwaardig te zijn. (Waarbij het geheel ongeloofwaardig voor ieder ander mag zijn – het is jouw doel!)

    Wanneer jij niet echt gelooft dat die 100 klanten mogelijk zijn, dan zul je de mogelijkheden om hen te werven niet waarnemen.
     
  2. Denk groot op voor jou relevante gebieden.
    Doe jezelf niet tekort met de zgn. bescheiden gedachte dat jij niet gaat voor het grote geld. Groot denken kan op alle fronten. Het kan die duizelingwekkend hoge omzet zijn, of de 5000 mensen die jij dit jaar in positieve zin wilt raken, of het streven om aan het einde van het jaar 2500 abonnees op je nieuwsbrief te hebben.

    Ga na wat jouw diepste verlangen is. Wat wil jij echt, diep in je hart, bereiken?
     
  3. Kies de hierbij behorende acties.
    Een ‘groots’ doel vaststellen, is niet voldoende. Wensen/zeggen/mediteren dat jij 2500 nieuwe nieuwsbrief abonnees wilt, is de eerste stap.

    Om je doel te bereiken is het nodig om goed te weten welke acties jij kunt nemen en deze dan ook daadwerkelijk te doen.

    Bedenk welke technieken en strategieën ervoor zorgen om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk effect te bereiken. Je bereikt vaak meer met twee activiteiten die voor synergie zorgen dan met vier activiteiten zonder samenhang. Onderzoek wat werkt en zet dat in een systematisch stappenplan.

Geef jezelf de ruimte om groot te denken en meer (mensen) te bereiken. Het is zonde van jouw talent, jouw deskundigheid en jouw vaardigheden om deze te laten liggen, gebruik ze optimaal.

Zoals Nelson Mandela het in zijn inaugurale rede (1994) verwoordde: “We zijn allemaal voorbestemd om te schitteren”.