Zuivere Communicatie
In communicatie kan veel onnodig misgaan. Men luistert niet oprecht, heeft haast en is al bezig met het antwoord alvorens te luisteren naar wat de ander precies bedoelt. Ook is men zich vaak niet bewust van hoe een boodschap bij de ander overkomt. Ook Social Media heeft een slechte invloed op de onderlinge communicatie. Veel mailtjes, appjes, sms'jes etc. zijn kort, bot en er wordt niet over nagedacht hoe dit overkomt bij de ander. Twitterberichten komen uit het niets met boodschappen waar je op dat moment niet op zit te wachten en waar je wel door getriggerd kan worden. Whatsapp berichten zijn kort en snel en er wordt direct antwoord verwacht. Mensen zitten regelmatig met hun ipad of telefoon voor hun neus tijdens gesprekken, wat afleidt en niet erg geïnteresseerd overkomt.
Communiceren doen we de hele dag. Bewust of onbewust sturen we continu signalen naar mensen in onze omgeving. We kunnen niet, niet communiceren. Vaak drukken we ons ongelukkig uit met woorden en zeggen we niet wat we echt bedoelen, uit angst, onzekerheid, weinig tijd willen nemen of desinteresse. Zuiver communiceren betekent open staan voor een ander en niet oordelend/ aanvallend/ verdedigend/ invullend reageren. Eerst horen wat er in de ander omgaat alvorens ons eigen zegje te doen. In alle zuiverheid zeggen en vragen wat we willen zeggen en weten. Zuivere communicatie leidt tot verbinding, zelfrespect, zelfvertrouwen, betere relaties en samenwerking, minder irritaties en wederzijdse acceptatie.
Communicatie is verdeeld in
- De woorden die wij gebruiken, de verbale communicatie(7%)
- De manier of toon waarop wij spreken (38%)
- Onze houding of lichaamstaal tijdens het spreken (55%)
Uit bovenstaande blijkt dat onze non-verbale communicatie, onze houding en gebaren, het grootste deel van de communicatie bepalen. Komt jouw houding wel overeen met de boodschap die je uitdraagt? Als daar een verschil in zit is dat voor een ander zichtbaar, zo niet voelbaar.